DKF Klaps - Październik 2019
2019-10-01

DKF Klaps – październik 2019

1.10. Mowa ptaków r. Xawery Żuławski. Polska 2019. 138 min.

Nakręcony na podstawie scenariusza Andrzeja Żuławskiego ekranowy dialog pomiędzy ojcem i synem, łączący nostalgię z furią, wzniosłość z humorem, oldskulową stylizację z ostrym, przenikliwym spojrzeniem na polską rzeczywistość. Tytułowa „mowa ptaków” jest językiem, jakim posługują się ludzie wykluczeni z agresywnej większości: dręczony przez dzieci nauczyciel historii, wyrzucony z pracy polonista dziewczyna sprzątająca willę bankiera, niepełnosprawna kwiaciarka i zafascynowana kinem uczennica. Zepchnięci na margines przez brunatną falę, na swoją obronę mają tylko ironię, piosenki i cytaty z klasyków. Tekst Andrzeja Żuławskiego akcentuje degradację inteligencji, która otoczona pogardą dla wiedzy, chamstwem i głupotą, wybiera swoistą splendid isolation. Radykalny artystyczny eksperyment, jakim jest ta opowieść o komunie odrzuconych, łączy energię Wojny polsko-ruskiej z anarchistyczną siłą Chaosu. To prawdziwy stylistyczny tour de force, który w drodze do ekstatycznego finału, wywołuje duchy – sceny, postaci i aurę Szamanki, Opętania, Diabła czy Trzeciej części nocy. Trudno wyobrazić sobie wspanialszy hołd dla ich twórcy. I piękniejszy filmowy list do ojca.
Małgorzata Sadowska – Katalog festiwalu Nowe Horyzonty

08.10.Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy (Îmi este indiferent daca în istorie vom intra ca barbari) r. Radu Jude. Rumunia 2018. 140 min.

"Nie obchodzi mnie, czy przejdziemy do historii jako barbarzyńcy". Te słowa, wypowiedziane przez marszałka Iona Antonescu w rumuńskiej Radzie Ministrów latem 1941 r., rozpoczęły czystki etniczne na froncie wschodnim. Fabuła koncentruje się wokół młodej reżyserki teatralnej Mariany Marin, która próbuje przeprowadzić rekonstrukcję zdobycia Odessy w 1941 r. przez rumuńską armię, co doprowadziło do zamordowania tysięcy Żydów. Ambitna i dociekliwa twórczyni spotyka się jednak z ostracyzmem ze strony własnych aktorów, a także z naciskami ze strony lokalnego urzędnika Movili.
Filmweb.pl

15.10. Piranie (La paranza dei bambini) r. Claudio Giovannesi. Włochy 2019. 110 min.

Piętnastolatki - Nicola, Tyson, Lollipop, Briatò - chcą zarabiać, kupować markowe ubrania i nowe skutery. Posiadają broń i władzę w mieście. Są jak bracia, nie boją się więzienia ani śmierci. Żyją w permanentnym stanie wojny. Handlują narkotykami, rabują, zabijają bez skrupułów. To szokujący obraz młodego pokolenia - dzieci, dla których nie istnieje przyszłość. Liczy się tylko tu i teraz: pieniądze, władza, przeżyć do jutra.
Filmweb.pl

16.10. Blue Note Records: Beyond the Notes r. Sophie Huber. Szwajcaria 2018. 85 min.

Emocjonująca i emocjonalna podróż za kulisy Blue Note Records, powstałej w Nowym Jorku w 1939 roku pionierskiej wytwórni, wydającej płyty największych artystów jazzowych XX i XXI wieku. Film jest częścią celebracji obchodów 80-lecia istnienia Blue Note Records. Dwóch fanów jazzu, emigrantów z Niemiec, stworzyło przestrzeń dla muzyków, którzy – tak jak oni sami – poszukiwali wolności i artystycznej swobody. Ich bezkompromisowa postawa przyczyniła się do rewolucji nie tylko w jazzie, ale i w innych gatunkach, np. w hip-hopie. Wartości prezentowane przez Blue Note sprawiły, że w jej katalogu znalazły się płyty takich artystów jak: John Coltrane, Thelonious Monk, Miles Davis, Bud Powell, Art Blakey, Horace Silver. Osią dokumentu jest sesja nagraniowa, w której biorą udział Herbie Hancock i Wayne Shorter, a także artyści młodszego pokolenia, tacy jak Robert Glasper i Ambrose Akinmusire, nagrywając wspólnie album "All-Stars".
Filmweb.pl

22.10. Ból i blask (Dolor y gloria) r. Pedro Almodovar. Hiszpania 2019. 113 min.

Kiedy z mroków przeszłości wyłaniają się znajome twarze, a ścieżki Salvadora oraz jego dawnego kochanka wreszcie się przecinają (który to już raz twórca wyraża podobną tęsknotę?), staje się jasne, że Almodóvar uszykował dla nas kompilację swoich najlepszych szlagierów. W rozbudowanej elegijnej sekwencji słychać echa "Wszystko o mojej matce", jest scena przywołująca wspomnienie katolickiej "edukacji" ze "Złego wychowania", a nawet króciutka pochwała matriarchalnej wspólnoty rodem z "Volver". Zwykle mam z takimi składankami problem, są albo oznaką twórczego uwiądu, albo patyną na pomniku szacownego klasyka. Tym razem jednak, dzięki dość intymnej optyce, zawężonej w zasadzie do reżyserskiego porte parole, sprawa ma się inaczej – nostalgia to w tym przypadku żaden unik, a jedyne słuszne narzędzie autorefleksji. "Jeśli nie będę kręcić filmów, moje życie straci sens" – przekonuje Salvador. Kim jesteśmy, żeby w to wątpić?
Michał Walkiewicz – Filmweb.pl

29.10. I znowu zgrzeszyliśmy, dobry Boże! (Qu’est-ce qu’on a encore fait au bon Dieu?) r. Philippe de Chauveron. Francja 2019. 99 min.

Kontynuacja „Za jakie grzechy, dobry Boże”. Tym razem nie ma mowy o małżeństwach i rozwodach. Gorzej – pary młode z poprzedniej części będą chciały opuścić Francję. Jak daleko posuną się teściowie, by zatrzymać ich w kraju? Religia, tożsamość i narodowe stereotypy znów trafią na ołtarz krytyki, a państwo Verneuil i inni zostaną wyspowiadani na ekranie z małych i dużych grzechów. Więcej kłopotów, więcej kontrowersji, więcej… zabawy!
Filmweb.pl

DKF Seniora
14.10. godz. 14.00 – pokaz niespodzianka




jck
jck

Strona główna Firma Polityka Prywatności RODO Kontakt z nami

Design i wykonanie: Imagine Digital Arts - projektowanie stron - 2009