Dyskusyjny Klub Filmowy Klaps - październik 2017
2017-10-24

03.10.2017 - Powidoki reż. Andrzej Wajda. Polska 2016. 98 min.
10.10.2017 - Sieranevada reż. Cristiu Puiu. Rumunia 2016. 173 min.
17.10.2017 - Sama przeciw wszystkim (Miss Sloane) reż. John Madden. USA 2016. 132 min.
24.10.2017 - Czerwony żółw (La tortue rouge) reż. Michael Dudok de Wit. Francja / Belgia / Japonia 2016. 80 min.
31.10.2017 - Bracia Lumiere (Lumiere! L’avventure commence) reż. Thierry Fremaux. Francja 2016. 90 min

Powidoki reż. Andrzej Wajda. Polska 2016. 98 min.
"Powidoki" wydają się dziełem w duchu Strzemińskiego o tyle, że Wajda zrealizował je po swojemu, na przekór wielu oczekiwaniom. Reżyser puścił na przykład mimo uszu sugestie, że opowieść o awangardowym artyście powinna nawiązywać formą do jego dokonań; zamiast tego zrobił film bezwstydnie klasyczny. Wajda nie zająknął się także na – pozornie wymarzony z punktu widzenia dramaturgii – temat burzliwego związku swojego bohatera z rzeźbiarką Kobro. W ten sposób klasyk pokazał pazur i objawił dyskretną niepokorność. Przy okazji w pełni zastosował się do maksymy swojego bohatera powtarzającego studentom: "Każdy wybór jest dobry, bo jest wasz". Kto wie, może tak właśnie brzmi najważniejsza rada, której mistrz zdążył udzielić nam na trudne czasy.
Piotr Czerkawski – Filmweb

Sieranevada r. Cristiu Puiu. Rumunia 2016. 173 min.
Bukareszt. W sobotnie przedpołudnie 40-letni lekarz wraz z żoną udaje się na rodzinną uroczystość ku pamięci zmarłego 40 dni wcześniej ojca. Gdy krewni czekają na spóźniającego się kapłana, na światło dzienne wychodzą sekrety i zadawnione urazy, a temperaturę spotkania dodatkowo podnosi bieżąca polityka. Wkrótce rodzinny zjazd przeradza się w regularną wojnę domową. Cristi Puiu, obok Cristiana Mungiu, jest jednym z ojców rumuńskiej Nowej Fali. W 2005 roku jego "Śmierć pana Lazarescu" zdobyła główną nagrodę w canneńskiej sekcji Un Certain Regard. "Sieranevada" miała swoja światową premierę w konkursie ostatniego festiwalu w Cannes, została też rumuńskim kandydatem do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny.

Sama przeciw wszystkim (Miss Sloane) r. John Madden. USA 2016. 132 min.
Elizabeth Sloane (Jessica Chastain) jest najlepiej opłacaną i najskuteczniejszą lobbystką w Waszyngtonie. W świecie wielkiej polityki i brudnych pieniędzy, gdzie korupcja i szantaż są na porządku dziennym, nie ma sobie równych i zawsze pozostaje o krok przed konkurencją. Sprawy komplikują się, gdy pod wpływem osobistych doświadczeń, Elizabeth zwraca się przeciwko dotychczasowym pracodawcom. Wspierana przez biznesmena Rodolfo Schmidta (Mark Strong) i zespół młodych talentów, wypowiada wojnę amerykańskim producentom broni. Szybko staje się jasne, że w starciu z najgroźniejszym przeciwnikiem w karierze, za wygraną przyjdzie jej zapłacić naprawdę wysoką cenę.
Filmweb.pl

Czerwony żółw (La tortue rouge) r. Michael Dudok de Wit. Francja / Belgia / Japonia 2016. 80 min.
"Czerwony żółw" to uniwersalna i poetycka opowieść o cyklach natury i biegu życia. Film skupia się na losach rozbitka, który podczas sztormu ratuje się na tropikalnej wyspie. Początkowo to odludne miejsce jawi mu się jako więzienie, z którego próbuje za wszelką cenę uciec. Jednak jego nastawienie zaczyna się zmieniać, kiedy odkrywa tajemnice wyspy...
Filmweb.pl

Bracia Lumiere (Lumiere! L’avventure commence) r. Thierry Fremaux. Francja 2016. 90 min.
Fremaux, na co dzień dyrektor festiwalu w Cannes, udowadnia, że prestiżowe stanowisko nie stępiło jego szczerego kinofilskiego entuzjazmu. O filmach Lumierów reżyser potrafi rozprawiać z autentyczną swadą. Choć w prowadzonym zza kadru monologu bywa poetycki, nigdy nie popada w grafomanię, a jego poczucie humoru ani przez chwilę nie sprawia wrażenia wysilonego. Emanująca z dzieł francuskiego duetu naiwność nie wypada na ekranie prymitywnie, lecz szlachetnie. Oglądamy w końcu kino w stadium wczesnego dzieciństwa, pozbawione toksycznego miana "najważniejszej ze sztuk" i wolne od naleciałości ideologicznych. W filmach Lumierów liczy się czysta przyjemność impresyjnej obserwacji i radość z faktu, że za pomocą nowego wynalazku można – jak ujmuje to w pewnym momencie Fremaux – "pokazać światu świat". Największa siła "Braci Lumiere" polega na tym, że nie ograniczają się do nostalgicznego wspominania dawnej niewinności kina. Francuski dokument jest zdolny, by na powrót wcielić ją w życie i dać widzom tę samą bezinteresowną przyjemność, jaką przed laty oferowały filmy tytułowych bohaterów.
Piotr Czerkawski - Filmweb.pl

Prelekcje: Sala Widowiskowa JCK ul. Bankowa 28/30
WTORKI godz. 18:00
cena karnetu: 28 zł, wejściówka 10 zł








Strona główna Firma Kontakt z nami

Design i wykonanie: Imagine Digital Arts - projektowanie stron - 2009